כל אחד טוב במשהו. וכדי לעשות אותו ממש טוב, כדאי שיתמקד בו.
כולנו יודעים שבמסעדות שמגישות פסטה, סטייקים וסושי – שום דבר לא באמת טעים. עפ"י אותו הגיון, גם חברה/ארגון, צריכים להשקיע את המשאבים במטרה לשמה הם התכנסו, ולא להוציא אנרגיות מיותרות על תחומים משלימים.
מיקור חוץ (או outsourcing באנגלית, שכמובן נשמע הרבה יותר טוב) מתייחס לרעיון להוציא מהארגון את תפעול הפעילויות שאינן נמצאות בבסיסו ולהותיר בתפעול ובניהול ישיר רק את פעילויות הליבה (כך מויקיפדיה, ואנחנו לא מתווכחים).
מעניין שיש תחומים בהם הצורך במיקור חוץ הוא ברור. תפעול המסעדה במקום העבודה, תחזוק המחשוב, צי הרכב, וכמובן - הניקיון. אבל בתחומים פחות טכניים, המצריכים חשיבה והבנה אסטרטגית, קשה לארגונים "לשחרר" ולשים את מבטחם בגורם חיצוני, מומחה ככל שיהיה.
שיווק במיקור חוץ הוא אחד התחומים האלה. שיווק לא תמיד נתפס כידע, כמומחיות. פעמים רבות ארגונים מאמינים שכשמדובר בשיווק, מספיקה היכרותם המעמיקה עם המוצר בשילוב האינטואיציות הבריאות שלהם. ארגונים אלה לא לוקחים בחשבון את היקפו האמיתי של עולם השיווק, את ההכרות הנדרשת עם השוק, עם המתחרים, את השליטה הנדרשת ביישום פעולות השיווק, בהתאמתן לקהלי היעד השונים ואת היכולת למדוד את האפקטיביות הפעילות השיווקית.
כתוצאה, הם משקיעים יותר מדי זמן, כסף וכוח אדם (על חשבון פעילויות אחרות של החברה) ופעמים רבות מייצרים פעילויות שיווק לא מותאמות ולא מובנות ומכאן – לא אפקטיביות.
שיווק במיקור חוץ מאפשר לארגון לקבל שירותי שיווק איכותיים יותר, בעלות נמוכה, לקצר את לוחות הזמנים, ומאפשר לו להתמקד בתחומי הליבה שלו. לסוכנויות השיווק, נותנות השירות, יש ראייה רחבה ומעמיקה על תחום השיווק, ניסיון ותובנות לגבי אפקטיביות המהלכים השונים, וגם, מערך שלם של ספקים ונותני שירות קבועים, איתם הן עובדות המאפשרים להן להציע מחירים אטרקטיביים יותר.
חסרונות? כמעט ואין, למעט הסיכון ליפול על סוכנות שיווק לא מוצלחת, וגם כאן, כיון שלא מדובר בחתונה ובטח שלא קתולית, הנזק פשוט יותר לתיקון וקל יותר להיפרד מאשר כשמדובר במחלקה פנימית של הארגון.
אם יש לנו סוכנות שיווק טובה להמליץ עליה? ברור.
שרון ישראל מנכל חברת Xtra Mile חברת Xtra Mile מספקת שרותי שיווק, פיתוח עסקי ומכירות במודל של מיקור חוץ (OS) http://www.xtra-mile.co.il
>